dinsdag 31 januari 2012

ADHD

Het gebeurd steeds vaker en vaker dat we een kind met ADHD in de klas hebben. Soms gebeurt het wel eens dat een leerkracht met de handen in het haar zit en niet goed weet wat te doen.


Hier volgen enkele tips om in moeilijke situaties in te grijpen:

-          Zorg dat je goed geïnformeerd bent over ADHD, zodat je weet wat het inhoud en wat de typische kenmerken zijn.
       -          Verwacht niet teveel van zelfstandig werk en stuur bij waar nodig:
o   Laat het kind zelf zijn/haar agenda invullen en controleer nadien.
o   Maak samen een lijstje om de boekentas te maken.
o   Zet regelmatig alle mappen samen op orde.
-          Zorg elke week voor een nieuw aandachtspunt: Zeg wat er deze week verwacht wordt van die persoon. Geef geen waslijst van 10 aandachtspunten want dit lijkt onbegonnen werk. Wanneer hij of zij rekening houdt met het aandachtspunt, moet je positief bekrachtigen. Dit helpt veel meer dan straffen. Wanneer een straf voorbij is, vergeet hij of zij dit ook heel snel.
-          Zorg dat er altijd iets te doen is, bij dode momenten kan hij of zij gaan storen.
-          Zorg voor een goede organisatie in de klas:
o   Laat hem/haar niet naast het raam zitten of naast een uitdagend persoon. Zorg ervoor dat er weinig afleiding in de buurt is. Je kan de persoon ook apart zetten en de les erna bij iemand laten zitten omwille van goed gedrag (als beloning).
o   Zorg ervoor dat het kind zoveel mogelijk kan deelnemen aan turn -en zwemlessen. Ze hebben die beweging nodig. Ook een speeltijd is van groot belang om even wat energie kwijt te kunnen.



Hieronder vind je nog een filmpje over de ‘ADHD-Toolkit’, die kan gebruikt worden in een klas als hulpmiddel tussen leerling en leerkracht.


Een kind met ADHD kan veel bereiken, zolang je goede afspraken maakt en een leuke sfeer creëert.
Elk kind verdient een kans!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten